Internationell konst

Internationell konst

Låt oss prata om konst och synnerligen om internationell konst. När man först började lära sig om konsthistoria och internationell konst, minns många att man ville förstå en sak framför allt. Man ville veta tidslinjen för den, historian bakom. Med andra ord, den stora berättelsen om: Romantik, Impressionism, Post-Impressionism, kubism, och så vidare.

Många hade den känslan att konsthistoria var som en kedja av konstnärer, som var och en förde stafettpinnen vidare från en till en annan, byggde upp en orsak-och-verkan kedja av historia och utveckling. Utöver viljan att veta mer om ismerna, hade många också andra frågor: Vad var “barock” och kom det före eller efter renässansen? Men även om vad är renässansen, egentligen? Syftade ‘Klassisk’ på klassisk musik eller något annat helt? Vad är skillnaden mellan “modern konst” och “samtida konst”?

Konst är komplext

Vi kikar på en lista med konströrelser

Medeltida konst

Renässans 1300–1600

Barock 1600–1730

Rococo 1720–1780

Neoklassicism 1750–1830

Romantik 1780–1880

Impressionism 1860–1890

Postimpressionism 1886–1905

Expressionism 1905–1930

Kubism 1907–1914

Futurism 1910–1930

Art Deco 1909–1939

Abstrakt expressionism 1940-talet

Samtidskonst 1946 – nu

Det här är en bra lista. (Tips: om du vill ha en mer djupgående version av denna lista, med exempel på artister och bilder, sök vidare på Google)

Var börjar man egentligen?

Var börjar man egentligen?

Sanningen är att ingen börjar tänka på konsthistoria utan att först ha stött på någon form av konst. Kanske var det en akvarellmålning från Jackson Pollock. Kanske var det ett besök i det Sixtinska kapellet i Rom. Kanske fick du ett vykort med en Claude Monet-målning på framsidan.

På något sätt, någonstans tänds ett intresse. Vi beskriver denna punkt eftersom vi alla betraktar konsthistoria ur ett eget perspektiv, och det är ur detta perspektiv som vi troligen kommer att bygga upp vår mentala karta över hur olika konststilar, och i slutändan enskilda konstnärer, passar ihop. Det är också hur fördomar kan smyga sig in i vår förståelse även om vi inte menar dem. Men låt oss inte oroa oss för det nu.

Darla som är en student vars väcktes intresse en dag väcktes när hon var 16 år gammal, hennes konstlärare i skolan tog henne åt sidan och frågade om hon någonsin hade hört talas om en målare som heter Wassily Kandinsky. Men det hade hon inte. Eftersom hennes egna målningar i klassen började gå mot abstraktion (utan att hon verkligen hade tänkt det), trodde hennes konstlärare att hon kanske skulle finna Kandinsky intressant. Hon tog lärarens råd och gick till skolbiblioteket där hon hittade en bok tillägnad den ryska konstnären. Hon hade aldrig sett någonting som det. Kandinsky var en rysk som tillbringade mycket av sitt vuxna liv i Tyskland där han undervisade på The Bauhaus School of Art. Som målare uppmärksammades han för att göra några av de allra första abstrakta verken i västerländsk konst. Detta är ett exempel för hur intresse för internationell konst kan yttra sig. Hoppas att detta var intressant.